Resa till USA dömd för narkotikabrott

Hej!

Jag blev dömd för ringa narkotikabrott nyligen, kommer jag kunna åka på familjeresa till USA (New York) i maj 2020?

Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sverige ingår i ett program som kallas för Visa Waiver Program och detta innebär att det är möjligt för svenskar att ansöka om ett ESTA för att resa till USA. När man ansöker om ett ESTA måste man svara på olika frågor. En av dessa frågor rör huruvida man har brutit mot någon lag gällande innehav, brukande av eller spridning av narkotika. Eftersom att du måste svara ja på denna fråga kan det försvåra dina chanser att beviljas visum.

Det finns en annan möjlighet att få åka till USA och det är att ansöka om ett turistvisum. Vid ansöker om ett turistvisum kommer kallas man till en intervju på den amerikanska ambassaden. Under intervjun kommer får man berätta om sitt brott och omständigheterna kring detta. Det görs en individuell bedömning i varje fall för om personen ändå kan anses lämplig att få åka till USA trots dömd för brott eller andra omständigheter som försvårar ansökan om visum.

En dom för ringa narkotikabrott är inget definitivt hinder mot att resa in i USA, visum kan forfarande beviljas.

Jag rekommenderar att du påbörjar din visumansökan i god tid, då det kan ta lång tid att få både svar om ett ESTA och ett beviljat turistvisum, vilket kommer ta ännu längre tid att ansöka om på grund av intervjun.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare