Rent strikt ansvar för hundägare

Hej!

Mina föräldrar har min hund boende hos sig i ett radhus. Deras grannes kattor går ute mesta tiden och tar då vägen över balkongen när de ska in till en annan granne för att äta. Ibland kommer de även in till mina föräldrar, hittills bara när hunden inte varit där. Min fråga är nu om det är jag som blir skadeståndsskyldig om min hund biter ihjäl nån av katterna när de kommer in, eftersom som hundägare alltid är skyldiga. Hunden ska väl inte behöva ha koppel och munkorg inomhus? Och mina föräldrar ska inte behöva ha balkongdörren stängd bara för att grannen inte tar hand om sina husdjur?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som du nämner är du som hundägare ansvarig för skador din hund orsakar. Du har ett så kallat rent strikt ansvar, trots att varken du eller någon annan person har varit vållande till skadan är du ansvarig. Ditt ansvar framgår av 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter.

Det som kan vara aktuellt för dig ifall din hund biter någon av katterna är att försöka få skadeståndet jämkat på grunden att kattens ägare varit medvållande till skadan. Du säger i slutet av din fråga att grannen inte tar hand om sina husdjur, om du kan bevisa det kan du få igenom ett yrkande om att grannen varit medvållande till skadan.

Det bör dock nämnas att ett yrkande om jämkande på grund av medvållande kan vara svårt i detta fall om du inte har konkreta bevis på att grannen brustit i tillsynen över sina katter. Det är ju väldigt vanligt att katter går ute under dagarna och det lär inte kunna räknas som medvållande att man har sina katter utomhus under dagarna.

Du kan ju istället be dina föräldrar ha balkongdörren stängd för din skull, för att minimera risken att behöva betala skadestånd.

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare