Rent ekonomisk skada vållad av demonstranter - ersättningsgill?

Om jag missar mitt flyg på grund av en olaglig demonstration som stängt av vägen kan jag stämma demonstranterna att betala mina merkostnader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att den som orsakar en person- eller sakskada ska ersätta denna skada om skadan orsakats genom oaktsamhet (SkadestL 2 kap 1 §). I och med att skadan i ditt fall inte är en sak- eller personskada utan snarare en rent ekonomisk skada krävs dock att skadan ska vara orsakad genom brott för att vållaren av skadan ska bli skyldig att ersätta skadan (SkadestL 2 kap 2 §).

Som du antyder kräver demonstrationer av detta slag tillstånd av polismyndigheten. Saknar demonstrationen tillstånd av polismyndigheten gör sig anordnaren skyldig till brott mot ordningslagen 2 kap 1 § 1 pt

Det finns alltså ett utrymme för att utkräva ersättning för rent ekonomiska skador om de anses vållande av anordnaren av demonstrationen och anordnaren anses ha brutit mot ordningslagen. Det är dock inte självklart hur din situation ska bedömas eftersom skadan du talar om inte nödvändigtvis är en sådan skada som ordningslagen tar sikte på att skydda mot.

Hälsning,

Egil SellgrenRådgivare