FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/05/2022

Renovering som del av hyra - får man ta med sig materialet vid utflyttning?

Hej Sedan årsskiftet har jag hyrt en lokal/garage där jag grejar med min bil. Ytan kunde inte användas pga att det var så kallt och såg allmänt risigt ut. Jag beslutade mig för att renovera garaget och det kostade mig ca 10 000kr. Personen som hyr ut garaget har inte skrivit avtal med mig för att ett nytt bolag skulle startas upp innan och detta skulle gjorts nu i början utav Maj 2022. Till min fråga. Personen som hyr ut har alltså gjort detta utan avtal eller kvitto, vi kom överens om att jag kunde göra renoveringen och han skulle då göra ett avdrag på hyran alltså två st betalningsfria månader. Det värdet är uppskattningsvis 8000kr och jag har renoverat för ca 10 000kr. Låt säga att jag inte ska vara kvar utan byta till ett annat garage, kan jag riva ner väggar osv som jag byggt upp? Det är ju jag som betalat och har kvitton på samtliga saker som är inköpt, och vi har inga avtal eller liknande på att detta är gjort by the book utan vi har skrivit i en konversation på telefonen att jag får två betalningsfria månader om jag renoverar. Men detta säger väll inte att han kan bestämma om jag tar med mig materialet jag satt upp då han inte har köpt det och inte har papper på detta? Mvh J

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det finns två aspekter här som blir relevanta vad gäller din rätt att riva ned och ta med materialet.

Det första är vem som har ägenderätt till materialet. Eftersom det tillförts av dig som nyttjanderättshavare tillhör det som utgångspunkt dig (JB 2:4).

Dock kommer den andra aspekten in i bilden här vilket är att det finns ett bindande avtal mellan er även om det skedde via sms. Det finns nämligen inga formkrav för denna sortens avtal (AvtL 1:1 och Jordabalken 12:2). Det får även antas att det var en förutsättning för avtalet att hyresvärden skulle få behålla materialet efter hyresperiodens slut då avtalet annars saknar nytta för hyresvärden. Enligt avtalet har du - enligt min bedömning - därmed inte rätt att ta med dig materialet när du flyttar ut ur lokalen. Istället tillhör materialet nu hyresvärden.

Alltså har du inte rätt att ta med dig materialet när du flyttar.

Jag hoppas detta svarar på dina fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare