Relationen mellan styrelse och stämma i en bostadsrättsförening

Jag är medlem i Brf Ankaret 4. Föreningen är just nu rörig, i dubbel bemärkelse.

Frågan om stambyte eller relining. Jag begär inte att ni ska avgöra sakfrågan.

Dessutom har Bolagsverket anmärkningar, De påpekar bl a att ett nytt protokoll från en ny stämma skall skickas in. Någon ny stämma som Bolagsverket vill att vi ska ha har vi inte haft. I protokollet från 23 maj 2018 väljs ett antal medlemmar in i styrelsen. Har föreningen någon styrelse? Om föreningen saknar styrelse är då de personer som valts den 23 maj 2018 några befogenheter att vidta några förändringar i fastigheten? Har den gamla styrelsen fått ansvarsfrihet? Hur kommer föreningen ur denna situation med minsta möjliga skada?Nu övergår jag till avloppen. Till årsmötet 23 maj (jag har tyvärr missat datum på en dag) skickade jag in en motion om hur jag tycker att ett adekvat underlag för beslut, på en stämma, stambyte eller relining bör utformas. Nu har vi fått Information där stambyte/relining jämförs. Kostnaderna som utlovas i rubriken ompetens saknas. Rena sakfel finns.Ny information har kommit från styrelsen, där de säger att de jobbat med erfarna konsulter, icke namngivna eller yrkescertfierade. Vilka de är vet bara styrelsen.

På tisdag ska vi extra stämma om avloppen.

Lawline svarar

Hej, tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

För att du ska kunna tillgodogöra dig mitt svar är det viktigt att vi är överens om vilka frågor som ska besvaras. Jag kommer därför börja med att förklara hur jag uppfattat din situation för att sedan besvara dina frågor utifrån den uppfattningen.

Hur jag uppfattat din fråga och din situation

Jag uppfattar det som att stämman den 23 maj 2018 valde in nya medlemmar i styrelsen. Sedan det datumet har föreningen inte haft någon ny stämma. Bolagsverket begär att dock att ni ska ha en ny bolagsstämma och skicka in protokollet till verket. En extrainsatt stämma kommer att hållas på tisdag.

Dina frågor hänför sig främst till styrelsens roll och relationen mellan stämma och styrelse. Bedömningen kommer därför att utgå från bostadsrättslagen (1991:614), vilken hänvisar till lag (2018:672) om ekonomiska föreningar.

Har föreningen någon styrelse?

I 7 kap lag om ekonomiska föreningar finns regler om ledningen i en ekonomisk förening. Reglerna i kapitlet är tillämpliga på ledningen i en bostadsrättsförening (9 kap 12 § bostadsrättslagen). I 7 kap 1 § lag om ekonomiska föreningar anges att en förening ska ha en styrelse tre eller flera ledamöter. En bostadsrättsförening måste alltså ha en styrelse.

En förändring i styrelsen får, enligt 7 kap 13 § lag om ekonomiska föreningar, verkan först när ändringen registreras av bolagsverket. Det samma gäller för en styrelseledamots avgång. Det innebär att en styrelseledamot som vill avgå anses vara kvar i styrelsen tills det att bolagsverket registrerat ändringen, enligt 7 kap 14 § lag om ekonomiska föreningar. Förutsatt att bolagsverket inte registrerat att tidigare styrelseledamöter avgått anses de fortfarande vara del av styrelsen.

Om en styrelseledamot har avgått i förtid ankommer det på resterande styrelseledamöter att vidta åtgärder för att utse en ny styrelseledamot för mandattiden, 7 kap 15 § lag om ekonomiska föreningar.

Om föreningen saknar styrelse är då de personer som valts den 23 maj 2018 några befogenheter att vidta några förändringar i fastigheten?

De personer som står registrerade som styrelseledamöter har befogenhet att utföra styrelsens

uppgifter. Det finns dock begränsningar i de åtgärder styrelsen får vidta utan stämmans godkännande. I 9 kap 15 § bostadsrättslagen anges att beslut som avser "väsentliga förändringar av föreningens hus eller mark skall fattas på en föreningsstämma". Det finns därmed åtgärder som styrelsen inte får vidta utan godkännande från stämman. Löpande underhåll och reparationer kräver normalt inte stämmans godkännande, medan större ingrepp i fastigheten kräver beslut i stämman.

Har den gamla styrelsen fått ansvarsfrihet?

Det är upp till stämman att bevilja styrelseledamöter ansvarsfrihet. Ansvarsfrihet innebär att stämman går med på att inte väcka skadeståndstalan mot styrelsen och att stämman godkänner styrelsens förvaltning. Det är därför inte möjligt för mig att svara på om den gamla styrelsen beviljats ansvarsfrihet.

Hur kommer föreningen ur denna situation med minsta möjliga skada?

Förutsatt att tidigare styrelseledamöters avgång inte registrerats hos bolagsverket kommer de fortsatt att anses vara styrelseledamöter. Det finns dock möjlighet att besluta om att tillsätta nya styrelseledamöter under föreningsstämman, enligt 9 kap 12 § bostadsrättslagen och 7 kap 6 § lag om ekonomiska föreningar.

Lycka till!

Om du önskar ytterligare juridisk rådgivning är du välkommen att kontakta info@lawline.s

Felicia JohanssonRådgivare