Rekvisiten för rån

En person kommer hem från jobbet, går innanför sitt staket (alltså in på sin egen tomt) och det hoppar fram en gärningsman som hotar med pistol att man ska lämna ifrån sig sin dyra väska. Man lämnar ifrån sig väskan och gärningsmannen springer därifrån med väskan. Skulle behöva hjälp att koppla detta till ett lagrum i brottsbalken och vilka rekvisit som ska vara uppfyllda för att en påföljd skall inträffa. Samt hur man kan plocka ut de objektiva och subjektiva rekvisiten.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rån

Brottet rån kan begås på flera olika sätt, varav ett passar in på situationen du målat upp. Den som stjäl med hjälp av hot som innebär eller framstår som trängande fara för den hotade gör sig skyldig till rån (8 kap. 5 § brottsbalken). De objektiva rekvisiten är här dels stöld, och dels att det sker med hjälp av hot som antingen innebär trängande fara, eller för den hotade i alla fall framstår som trängande fara. Att hotas med en pistol är ett klart exempel sådant hot. Inget rekvisit handlar om platsen gärningen begås på.

Hemfridsbrott

Man kan även dömas för hemfridsbrott om man olovligen tar sig in där någon annan har sin bostad, och då räknas även en gård (4 kap. 6 §). De objektiva rekvisiten är alltså att man dels tar sig in där annan har sin bostad, och dels att detta sker olovligen.

Rekvisiten för hemfridsbrott kan alltså också anses vara uppfyllda, men när samma gärning kan klassas som olika kriminaliserade gärningar och bestämmelserna konkurrerar med varandra och ett av brotten är betydligt allvarligare än det andra går man oftast på det allvarligare brottet. I det här fallet skulle personen alltså troligtvis dömas för rån, eftersom straffskalan för rån är fängelse mellan ett och sex år, medan straffskalan för hemfridsbrott endast är böter, eller fängelse i högst två år om brottet är grovt. Att ta sig in i någons hem är dessutom en omständighet som gör att en stöld är att anse som grov istället för av normalgraden (8 kap. 4 § andra stycket). Man brukar alltså i normalfallet inte döma för både stöld och hemfridsbrott, och detsamma borde gälla när stölden klassas som rån.

Subjektiva rekvisit

Medan de objektiva rekvisiten tar sikte på själva handlingen, tar de subjektiva rekvisiten sikte på gärningspersonens skuld. En gärning utgör inte ett brott även om den uppfyller de objektiva rekvisiten, om den inte begås med uppsåt, eller i vissa fall av oaktsamhet (1 kap. 2 §). När du plockar ut de subjektiva rekvisiten ska du tänka på att det inte behöver stå uttryckligen i brottsbestämmelsen att det krävs uppsåt, men det kan stå att det istället räcker med oaktsamhet. Man bör också kolla om det kan föreligga några ursäktande omständigheter (se bl.a. 24 kap 6 § om excess, och 9 § om straffrättsvillfarelse), det är kopplat till de subjektiva rekvisiten.

Påföljd

För att en påföljd ska inträffa behöver den misstänkte bli dömd av en domstol, som även bestämmer vad påföljden ska bli. Rekvisiten som behöver vara uppfyllda är då de samma som nämnts ovan.

Tveka inte att ställa en ny fråga om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare