Rekvisit upphovsrättslagen

Har en fråga om upphovsrättslagen! Det jag undrar är vad som krävs för att ett brott mot denna lag ska föreligga. Vilka rekvisiter finns?

Lawline svarar

Hej!

Upphovsrättslagen är en lag inom immaterialrätten som består av patent, upphovsrätt, varumärkesskydd och designskydd.

Upphovsrättslagen omfattar upphovsmannens rätt till sina verk och syftar till att förhindra intrång i verken. För att det ska kunna vara ett brott mot lagen krävs att det är att ses som ett verk 1 kap. 1 §. Detta innebär bl.a. att verket ska vara självständigt och originellt. 1 kap 2 § anger vad som omfattas av upphovsrätten och tar främst sikte på den ekonomiska rättigheterna som nämns mer i 2 kap. Vidare finns ideella rättigheter 3 § som innebär att upphovsmannen ska angivas när ett verk utnyttjas. 2 kap. omfattar inte 3 § utan tar sikte på ekonomiska rättigheterna som anges i 1 kap. 2 §.

För brott mot upphovsrättslagen krävs det att man gör intrång i någon annans verk som denne har ensamrätt till t.ex. genom att göra någons ljudinspelningar offentliga via internet. Se mer 7 kap. 53 §.

Rekvisiten för brott kan delvis bestå i intrång och olovligt brukande.

Upphovsrättslagen hittar du https://lagen.nu/1960:729

Jennifer RönnerhedRådgivare