Rekvisit för stöld

Hej.

Jag sitter i en liten knipa och hoppas ni kan ge mig svar. Jag har bli misstänkt för stöld från mitt förra jobb. En ny chef där påstår att jag stulit en begagnad frys, 2 st elektriska sågar och 1 kabelvinda.

Frysen trodde jag att jag fick ta hem och gjorde även så då den var begagnad och för att jag hört mig för med kollegor och tidigare lägre ställda chefer. Elverktygen hade jag hemma men lämnade tillbaka när jag slutade, dock dagen efter. Kabelvindan var bortglömd sedan samma företag byggde mitt hus.

Polisen gjorde en husrannsakan i mitt garage och hittade enbart kabelvindan och 1 skruvdragare. Skruvdragaren har jag lämnat in kvitto på så den tror jag är avskriven. Så det enda beslaget är kabelvindan.

Nu har åtal väckts och jag undra hur stor risken är att jag blir dömd?

Frys och elverktyg är tillbaka på firman och min mening var aldrig att stjäla. Frysen var ett missförstånd och elverktygen blev glömda hemma och tillbakalämnade dagen efter. Dock efter att denne chef frågade mig om jag glömt något hemma och inte lämnat tillbaka.

Tilläggas bör att denna chef hackat på mig i månader tills jag tillslut så upp mig. Denne chef har uttryckt sig med hat mot mig och mer eller mindre bettet sig som en mobbare. Har jag något att vinna på hur han betett sig mot mig?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är svårt att svara på hur stor risken är att du blir dömd. Jag ska efter bästa förmåga, trots att jag inte är insatt i fallet, försöka besvara din fråga.

Till att börja med vill jag förtydliga att det är åklagaren som har bevisbördan. Detta innebär att det är åklagaren som ska bevisa att du gjort dig skyldig till brott, inte tvärtom.

För att dömas till stöld finns det vissa rekvisit om behöver vara uppfyllda. Dessa rekvisit är att någon ska ha 1. tagit vad annan tillhör 2. med uppsåt att tillägna sig det och 3. detta ska ha inneburit skada, se 8 kap 1§ BrB. Jag förstår det som att du inte har haft uppsåt att stjäla. Jag anser därför att det rekvisitet inte är uppfyllt. Detta är dock upp till åklagaren att bevis och jag kan inte uttala mig om ditt enskilda fall utan att vara insatt i ditt ärende.

Vad gäller hur denne chef behandlat dig är det ingenting som kan påverka ärendet gällande stöld. Det är givetvis inte ett acceptabelt beteende men det är inget som kommer att påverka domstolens bedömning gällande stöld.

Det är svårt att svara på hur du kan angripa hur chefen behandlat dig, med tanke på att jag inte vet vad han har gjort. De brott som kan vara aktuella, beroende på vad han sagt/gjort, är förtal, förolämpning eller diskriminering.

Med vänlig hälsning,

Isabella ChorellRådgivare