Reklamation vid fel i vara

Köpte en rosbox som födelsedagspresent som enligt hemsidan ska innehålla omkring 18-22 rosor. När presenten öppnades så lade jag märke till att det innehåller 15 rosor istället för 18-22.

Enligt företaget så kan man inte returnera varan om man brutit förpackningen.

Hur ska jag göra?

Det är inte vad jag köpt och betalat för.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så är du en konsument som har beställt en vara över internet som inte stämt överens med vad som framgick om varan på hemsidan. Regler som är tillämpliga på detta finns i konsumentköplagen (KKL).

Retur eller reklamation

Först och främst vill jag betona att det finns en skillnad mellan retur och reklamation. Returer är en form av ångerrätt och detta är företag enbart skyldiga att erbjuda vid distansavtal, t.ex. internetköp. Dock finns det undantag från denna regel då man som konsument ändå inte har ångerrätt. Dessa undantag listas upp i 11 § distansavtalslagen. Däremot har man som konsument alltid rätt till reklamation om det är fel på en vara. Denna rättighet kan företagen inte avtala bort eftersom det skulle vara till nackdel för konsumenten (3 § KKL). Vid reklamation spelar det ingen roll om förpackningen är bruten eller inte.

Fel i varan

Att det var färre rosor i rosboxen än vad som framgick av hemsidan innebär att det är fel i varan (16 § KKL). Vid fel i varan har man som konsument alltid rätt att reklamera till säljaren genom att meddela säljaren om felet. Detta måste man göra inom skälig tid från att man upptäckt felet. En reklamation som gjorts inom två månader efter att konsumenten upptäckt felet anses alltid vara gjort inom skälig tid (23 § KKL). Som konsument kan man kräva antingen omleverans eller avhjälpande (26 § KKL). Skulle detta inte ske inom skälig tid så har konsumenten rätt att antingen kräva prisavdrag eller häva köpet (28 § KKL). Man har även rätt att hålla inne betalningen som säkerhet på att konsumentens krav uppfylls (25 § KKL).

Vad kan du göra?

Eftersom du fick färre rosor än vad som framgick av hemsidan när du beställde rosboxen så innebär det att du har rätt att reklamera. Jag rekommenderar dig att skicka ett meddelande om detta till företaget så snart som möjligt. Du kan då kräva att få en ny rosbox. I annat fall kan du häva köpet och få pengarna tillbaka. Att förpackningen är bruten har ingen betydelse, du har ändå rätt att reklamera eftersom det är en reklamation och inte en retur du vill göra. Har du ännu inte betalat kan du välja att hålla inne betalningen för rosboxen. Meddela i sådana fall säljaren om detta.

Skulle inte företaget gå med på dina krav och uppfylla dina rättigheter så kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden och göra en anmälan. Här kan du läsa mer om det.

Om du behöver vidare hjälp med ditt ärende rekommenderar jag dig att ta kontakt med våra duktiga jurister. Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare