Reklamation av väska

om jag har köpt en väska och jag märker att den luktar illa efter någon dag att jag använt den, hur ska jag göra då?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om köp av lösa saker finns reglerade i Konsumentköplagen (KkL), se här.

Eftersom inga omständigheter tyder på att du har köpt väskan som näringsidkare så kommer jag fortsättningsvis att utgå från att du köpt väskan som privatperson. Har du däremot köpt väskan som näringsidkare blir istället köplagen (KöpL) tillämplig, se här.

Fel på varan
Eftersom att du som konsument har köpt en väska (lös sak) blir konsumentköplagen tillämplig, KkL 1 § st. 1. Då din nyköpta väska luktar illa och väskor i allmänhet inte gör det kan det röra sig om ett fel på den i enlighet med KkL 16 § st. 2 p. 1 och st. 3 p. 1. Frågan om din väska är felaktig ska även bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när du köpte den då säljaren svarar för dessa fel som funnits i samband med köpet även fast felet visar sig först senare, KkL 20 § st. 1. Eftersom att väskan började lukta illa redan efter någon dag ska felet anses funnits vid köpet, KkL 20 a § st.1.

Då din väska är felaktig har du rätt att få ersättning för att avhjälpa felet eller så kan du välja att häva köpet och få dina pengar tillbaka, KkL 22 §.

Reklamation
För att du ska kunna lämna tillbaka väskan och få pengarna tillbaka måste du meddela säljaren inom skälig tid, alltså så fort som möjligt, KkL 23 §. Meddelar du säljaren inom två månader så anses din reklamation ha skett inom skälig tid. Du har som längst tre år på dig som konsument att reklamera din vara, men efter två månader måste du kunna visa på att felet fanns vid köpet och att du inte har orsakat det själv vilket kan bli svårt att bevisa efter tre år, KkL 23 § st. 3.

Råd
Mitt råd är att du går tillbaka till butiken så fort möjlighet finns och talar om för säljaren att väskan luktar illa och att du vill få pengarna tillbaka eller ersättning för att avhjälpa felet (lukten). För att kunna visa på när du köpte väskan är det viktigt att du tar med dig kvittot så brukar det inte vara några problem att reklamera.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Emma FurwedRådgivare