Regressrätt vid gemensamt lån?

Hej.

Min vän jar gått igenom en skiljsmässa med en tidigare äkta hälft som gått under jorden. Skiljsmässan med tillhörande bodelning har skett utan hälftens närvaro med hjälp av juridiska ombud.

Det fanns en gemensam skuld på ca 300000 kvar efter bodelning.

Enl bodelning som är beslutad ska parterna dela på skulden. Dock har som sagt den andra hälften gått under jorden varpå dennes skuld ej kunnat delges.

Kommer min vän kunna nå framgång hos banken vid bokat möte eller kommer min vän på betala skulderna och sedan om föredettan kommer tillbaka, driva ärendet civilrättsligt mot denne och stämma på dessa utgifter som min vän fått stå för?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om din vän och dennes f.d. make/maka har tagit lånet gemensamt svarar de som huvudregel solidariskt för skulden (2 § första stycket Skuldebrevslagen). Bestämmelsen innebär att banken kan kräva betalning för hela lånet av vilken som helst av låntagarna. Tyvärr kommer din vän sannolikt inte att nå framgång hos banken med argumentet att låntagarna bara ska stå för halva skulden var.

Om din vän betalar även det dennes f.d. make/maka skulle betalt har hen en regressrätt mot vederbörande (2 § andra stycket Skuldebrevslagen). Regressrätten innebär att din vän kan driva in skulden civilrättsligt, antingen genom att kräva sin f.d. make/maka på dennes andel av skulden, ansöka om ett betalningsföreläggande via Kronofogdemyndigheten eller stämma vederbörande i domstol.

Som svar på din fråga innebär det att din vän tyvärr inte kommer att nå framgång hos banken om hen och dennes f.d. make/maka står för skulden solidariskt. Precis som du är inne på i din fråga får din vän driva ärendet civilrättsligt för att få tillbaka det den betalt av den andres andel.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare