FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/09/2018

Reglerar någon paragraf ställningsfullmakt när tredje man är i ond tro?

Finns det någon paragraf som reglerar ställningsfullmakt, om tredje man skulle va i ond tro? Dvs butiksbiträdet säljer något i butiken för ett lågt pris, och tredjeman är i ond tro. Räcker verkligen 10§ 2st?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

10 § andra stycket i avtalslagen (AvtL) gäller, precis som du redan har koll på, om ställningsfullmakter. Mer bestämt handlar den om vem som har en ställningsfullmakt. Den säger däremot inte något om vad som gäller om den med en fullmakt gör något i strid med sin behörighet och tredje man är i ond tro. Det hittar du istället en bestämmelse om i 11 § första stycket i samma lag.

Ett butiksbiträde har alltså en fullmakt att till exempel sälja saker i kassan genom sin anställning enligt AvtL 10 § andra stycket. Om butiksbiträdet gör något som hen inte har rätt att göra enligt ställningsfullmakten och tredje man är i ond tro så är fullmaktsgivaren, alltså arbetsgivaren, inte bunden av det som biträder gjorde enligt AvtL 11 § första stycket.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare