Regler gällande poster inom ideella föreningar.

Kan man sitta i en ideell förenings styrelse samtidigt som man utför avlönat arbete åt föreningen.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar om en och samma person kan inneha två poster inom en ideell förening.

Det finns i princip inga lagregler för ideella föreningar. Istället är det i huvudsak upp till de enskilda föreningarna att genom sina stadgar avgöra hur styrelsen ska organiseras. Om stadgarna tillåter att samma person håller flera poster, t.ex. såsom i ditt fall att sitta som ledamot och utföra oavlönat arbete åt föreningen, så får samma person hålla flera poster. Det torde inte vara något problem om inte stadgarna säger något annat eller någon annan motsätter sig det.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare