Registrering av enskild egendom

Vi har ett förslag på ett testamente som en jurist har formulerat enligt vår instruktion. Vi vill att vår egendom skall vara enskild egendom till våra egna barn. Juristen har skrivit en formulering som lyder" Bröstarvingarnas respektive arv skall utgöra deras enskilda egendom och registreras i lagstadgad form i äktenskapsförord vid behörig tingsrätt". Nu till min fråga måste vår vilja till enskild egendom registreras i ett äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Svaret är kort och koncist att det inte behöver registreras i form av ett äktenskapsförord. Enligt 7 kap 2 § äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230) så är egendom en makes enskilda om man erhållit den genom testamente med förbehåll om att det ska vara en makes enskilda. I den paragrafen finns också alternativet att man kan registrera att egendom ska vara enskild genom äktenskapsförord, men båda delarna behöver inte vara uppfyllda. Ni behöver alltså inte ha tillägget i testamentet om registrering i form av äktenskapsförord. Formuleringen kan snarare trassla till en tolkning av testamentet än att klargöra det.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Matilda HellströmRådgivare