Registrering av bouppteckning

Min man är enda barnet. Hans far dog -94 och modern dog nu i år. Måste faderns bouppteckning vara med handlingarna som ska lämnas in efter hans mor. ?

Margareta

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med fråga!

Då syftet med bouppteckning är att utreda vilka som är dödsbodelägare så kräver skatteverket att den först avlidne makens bouppteckning ska bifogas då det där framkommer om det finns eventuella efterarvingar eller testamente. Därav måste ni således bifoga faderns bouppteckning för att kunna registrera bouppteckningen efter hans mor. Detta förutsatt att de var gifta när fadern dog.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare