FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev29/11/2017

Registreras skuldebrev?

Hej

Min vän vill låna pengar av mig , jag ska skriva skuldbrev .

men min fråga är hur kan jag registrera den skuldbrev hos något myndeghet som kan skydda mig (tillförsäkra,assurera)?

och vilken myndeghet som tar hand och ansvar om den?

Vad kostar den om jag vill skriva skuldbrev med min kompis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett skuldebrev skrivs som en försäkring och kvitto på att någon lånar ut pengar till en annan. Det går inte att försäkra ett skuldebrev hos någon myndighet. Det är ett avtal mellan två personer och det ska heller inte registreras hos en myndighet.

Om din vän inte skulle betala sin skuld kan du vända dig till Kronofogden som kan hjälpa dig driva in skulden.

Det går att skriva ett skuldebrev själv, men jag rekommenderar att du tar hjälp av en av våra jurister så att det blir korrekt utfört. Våra jurister har ett timarvode på 1677 kr, men kan ibland vid upprättande av avtal erbjuda ett fast pris. Det går att boka en tid med dem via vår hemsida.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare