FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/11/2014

Registrera utländsk vigsel och lagval vid bodelning

Hej!

Jag har tänkt att ingå äktenskap med en Thailändsk medborgare som också bor i Thailand. Själv är jag Svensk medborgare och boende i Sverige. Jag har några frågor angående äktenskapet då: 1. För att vi ska räknas som gifta även i Sverige måste vi registrera äktenskapet hos skatteverket eller räcker det med att vi har vigselbevis från Thailand i det här fallet? 2.Vad är det egentligen som gäller för mig om det skulle bli frågan om skilsmässa? Sker bodelning enligt svensk lag för gemensamma svenska tillgångar och enligt thailändsk lag för gemensamma thailändska tillgångar? Eller är det regler enligt det land som man bor och är medborgare i som gäller? Mvh Joakim

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

1. Huvudregeln är att utländska vigslar som har gjorts på rätt sätt i ett främmande land, alltså om vigseln är giltig i Thailand, anses giltig även i Sverige, 1 kap 7 § lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap förmyndarskap (IÄL), https://lagen.nu/1904:26_s.1. Det finns ett undantag i 1 kap 8a § IÄL som säger att äktenskapet inte erkänns i Sverige om det funnits hinder mot det enligt svensk lag (ex. att någon av parterna redan är gift eller någon av dem är under 18 år) eller att vigseln skett under tvång. Annars är äktenskapet giltigt i Sverige. För att det ska bli giltigt i Sverige och inga problem eller oklarheter  ska uppstå i framtiden är det bäst om vigselbeviset och en kopia av din makas/makes pass visas för skatteverket för att få det registrerat. Det kommer inte registreras automatiskt när vigseln ägt rum i Thailand (om ni inte gör det inför en svensk myndighet).

2. Gällande bodelningen är det fritt hur ni vill göra och ni borde reglera det genom ett s.k. lagvalsavtal. Ni kan använda lagen i något av det land där någon av er är medborgare eller bor i. Alltså kan ni göra på det sätt som du har skrivit i frågan eller använda er av bara svensk lag eller bara thailändsk lag, se 3 § lag om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden (LIMF), https://lagen.nu/1990:272. Eftersom ni är medborgare och har hemvist i två olika länder har ni lika stark koppling till båda länder. Ofta väljer domstolen att se till det lands lag som ni har starkast koppling till. Exempelvis om din maka/make är thailändsk medborgare men flyttar till Sverige anses kopplingen till Sverige vara starkare, trots det thailändska medborgarskapet. Om ni inte väljer att upprätta ett avtal om detta gäller lagen i det land där makarna har sin hemvist, se 4 § LIMF.

Detta rättsområde kallas internationell privaträtt och är ett nytt och ganska osäkert område. Främst för att thailändsk internationell privaträtt kanske ger andra svar på dessa frågor, främst din andra fråga. Hur sådana kollisioner ska tacklas är oklart och det kommer snarare att bli det landets lag som ni väljer.

Hoppas att detta var till hjälp,

Molly MalmRådgivare