Registrera sig som ägare på annans hund?

Hej

Vi har varit fodervärd till en hund i 4 år på grund av att ägaren inte tagit hand om honom. Inga papper finns skrivna. Nu vill ägaren ha tillbaka hunden. Hunden är chippad men när jag kollar med Jordbruksverket så står ingen registrerad som ägare på hunden, begår jag ett brått om jag registrerar mig som ägare på hunden hos Jordbruksverket?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Fodervärdskap inom hund- och kattvärlden och fodervärdsskap inom hästvärlden har olika betydelser rent ägarmässigt. Du skriver dock att avtal saknas, så jag antar att det du avser med fodervärd i ert fall är att ni har haft hunden som er och stått för dess kostnader och uppehälle under den tiden, men att ni inte förvärvat ägarskapet till hunden.

Hundregistret hos Jordbruksverket är till för att det skall finnas ägaruppgifter på hundar, och de ska vara märkta så de kan identifieras. Då du inte är ägare till hunden är det inte korrekt att du registrerar dig som ägare, och om du dessutom samtidigt vägrar lämna tillbaka hunden till den som juridiskt är att anse som ägare så gör du dig skyldig till olovligt förfogande (Brottsbalken 10 kap 4 §).

Det bäst är om ni kan komma överens med hundägaren om en lösning som känns bra för samtliga. Om hundägaren ändå vill ha tillbaka sin hund så är en ekonomisk ersättning för den tid ni tagit hand om och vårdad hunden inte orimlig som kompensation. Men om hundägaren inte går med på att betala det kan ni ändå inte vägra ge tillbaka hunden utan får då försöka driva in själva fordran (det ni vill ha betalt) med hjälp av Kronofogden eller tingsrätten.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare