FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/09/2020

Redan avtjänat straff vid överklagan

Om man fått en dom med samhällstjänst och man har man har gjort klart samhällstjänsten.

Kan hovrätten ändra på de då??

Min man fick en dom med samhällstjänst. Han avtjänade det nu i sommar.

Men åklagaren valde att gå vidare till hovrätten så nu ska han dit.

Men han har redan gjort alla samhällstjänst timmar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! I hovrätten kommer din man genomgå en ny prövning i det eller de brott han står åtalad för. Om domen i hovrätten blir fler timmars samhällstjänst kommer de redan genomförda timmarna att avräknas och inte behöva göras igen. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare