Rättsverkningar av att sälja patent

Om man överlåter en uppfinning genom skriftligt avtal och ger mottagaren samtliga immateriella rättigheter och paragrafen är fullständig men låter givaren får erkännas som upphovsman.

Vilka rättigheter har uppfinnaren som upphovsman,är den ekonomiska rätten bortförhandlad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett förfarande såsom du beskrivit det skulle medföra ett bortfall av alla de rättigheter som normalt förknippas med äganderätten till patent. Patenten är ju en immateriell rättighet som kan överlåtas. Vilka ekonomiska rättigheter återstår sedan en sådan affär ägt rum? Inga alls. Detta framgår inte direkt av patentlagen, men sådan blir ändå konsekvensen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare