FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/01/2015

Rättsliga konsekvenser av adoption

Hej!

Jag vill blir adopterat som vuxen av min styvfar som har fungerat som fader och levt med mig sedan jag var 3 år). Jag har tidigare frågat hur det fungera att blir adopterat som vuxen och har nu en följdfråga.

Om jag blir adopterat av min styvfar då tappar jag alla "arvsrätter" från min biologiskas fars sida.

Jag utgår att detta gäller även för minna barn? Alltså att min styvfar då blir morfar för mina barn?

Genom en adoption ändra man "arvsrätten mm"? inget men???

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att ställa din fråga till oss på Lawline.

Adoptioner och dess rättsverkningar regleras i Föräldrabalkens fjärde kapitel, vilket du hittar här.

Det stämmer att du tappar arvsrätten från din biologiska far eftersom det endast utförs så kallade starka adoptioner i Sverige. En stark adoption innebär att alla rättsliga band som tidigare funnits till din biologiska pappa försvinner och istället anses du helt och hållet vara din styvfars barn (se https://lagen.nu/1949:381#K4P1S1). Det är inte enbart arvsrätten som förändras genom en adoption, utan alla bestämmelser som ger släktskap eller svågerlag rättslig betydelse påverkas.

Vad gäller arvsrätten likställs adoptivbarn med biologiska barn och de har därför arvsrätt i samma utsträckning. Du har därför samma arvsrätt efter din styvfar som du skulle haft om han var din biologiska far. Eftersom alla dina rättsliga band till din biologiska far klipps, har inte heller dina barn någon arvsrätt efter honom. Det blir istället, precis som du menar, din styvfar som blir morfar till dina barn.

Jag vill avslutningsvis uppmärksamma dig på att om din styvfar inte är gift med din mor, förlorar du arvsrätten även från henne eftersom en adoption klipper banden med adoptivbarnets båda biologiska föräldrar. Är de å andra sidan gifta anses du som deras gemensamma barn och du har då arvsrätt från såväl din styvfar som din biologiska mor.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare