FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/04/2017

Rättshandlingsförmåga vid 16 års ålder

Hej. Ska fylla 16 år i år och ska då kanske skaffa lätt mc. Kommer då motorcykeln stå på pappa eller kan ett fordon stå på mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om barn och föräldrar återfinns i föräldrabalken; nedan FB, se här.

Huvudregeln är att en underårig person, dvs. en person under 18 år, inte har någon rättshandlingsförmåga. Den underårige kan inte råda över sin egendom eller åta sig förbindelser (t.ex. avtal om köp), 9 kap. 1 § FB. Av 3 § samma kapitel heter det dock att en underårig som fyllt 16 år får råda över sin egendom som denne förvärvat genom eget arbete.

Du kan alltså själv köpa och äga en motorcykel om du genom arbete har intjänat pengarna som du köper den med. I annat fall kan du bara äga den om du tar emot den som gåva.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare