Rättskällor och rättsutredning

Hejsan, jag undrar hur man använder en juridiskt metod i en utredning när man bedömer Tidsbegränsande lov 9 kap. 33§ i PBL? Jag undrar även hur man går tillväga om man ska utreda en rättsfråga och då vilka rättskällor man använder? det är samma paragraf Tidsbegränsande lov 9 kap som jag undrar över. Vore jättetacksam för ert svar i denna fråga.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilka rättskällor man bör använda, vilka fördelar olika typer rättskällor kan ha. Du undrar även hur man använder en juridisk metod.

Rättskällor

Vilka rättskällor man ska använda behandlas inom rättskälleläran, där finnar man vilka källor som är rättskällor och vilka som har företräde ifall det uppstår en konflikt mellan källorna. Rättskälleläran är inte officiellt nedskriven, men det finns några centrala grupper:

1. Lagtext – är författningstexter. När du skriver ett arbete om en specifik bestämmelse, en paragraf, ska du utgå från bestämmelsen.

2. Förarbeten – bakom en lag finns mer eller mindre arbete i form av olika utredningar. De innehåller ofta information om varför lagen kom till, hur den ska läsas, syftet med den… med mera.

3. Domstolspraxis – av domstolarna får man fram hur en lag tillämpas i praktiken, där högsta instans dom väger tyngst.

4. Doktrin – arbeten av sakkunniga inom rättsområdet. Det kan bland annat professorer som i böcker och forskningsartiklar tar sig an en fråga. Domstolar brukar söka vägledning i doktrinen, men är fri att ignorera den.

5. Sed och bruk – i en del fall går det att söka vägledning i hur människor, organisationer, föreningar och liknande brukar bete sig.

De nämna källorna kan delas in i ska-, bör och får-källor. Lagtexter, andra föreskrifter och även fasta sedvanerättsliga regler är bindande för domaren, hen kan inte välja att bortse från dem. Källor som bör beaktas är förarbeten och prejudikat. Källor som får beaktas är doktrin, domar som inte utgör prejudikat, utländsk rätt samt rekommendationer av diverse slag.

Praktiska råd om rättskällorna

Vilka källor du väljer beror mycket på vilken frågeställning du utgår ifrån. Vissa frågor har mer eller mindre svar i förarbeten och praxis, medan andra bara behandlas i doktrinen. Mitt tips är att börja med att söka vägledning i förarbeten och sedan praxis, då du utgår ifrån en specifik bestämmelse. Ett tips på litteratur är s.k. kommentarsböcker, böcker där en författare har samlat relevant material och ger analyser av materialet. De heter oftast "X-lagen – en kommentar".

En juridisk metod

Det är svårt att ge något kort svar på hur en juridisk metod utförs då en sådan inte heller finns officiellt fastslagen. Men några övergripande råd är:

1. Sök efter informationen som är relevant för din frågeställning (bland annat ur rättskällorna),

2. Tillämpa en tolkningsmetod och argumentera varför den metoden används,

3. Argumentera om källorna, varför de har valts.

4. Tänk på språkbruket. Språklagen uttrycker det bäst: språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt, 11 § språklagen. Ha det som ledord.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Lycka till med studierna!

Joel ÅkerlindRådgivare