FrågaFAMILJERÄTTGod man03/08/2018

Rättshandlingsförmåga när man har god man

Hej. Kan en utvecklingsstörd vuxen person skriva ett testamente? Hon har f.n sin mor som god man.

Den dagen båda föräldrarna är avlidna, så har hon inga arvingar, utan vill testamentera till sina kusinbarn.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om god man och förvaltare finns främst i 11 - 12 kap i Föräldrabalken (FB). En God man utses i enlighet med bestämmelserna i FB 11:1- 4. Uppdraget som god man kan se olika ut beroende på vad för behov och hjälp personen (huvudmannen) behöver. Trots att huvudmannen har en god man har denne kvar sin rättshandlingsförmåga. Detta innebär att personen kan ingå rättshandlingar och även upprätta testamente. Observera att det är viktigt att testamentet uppfyller de legala formkraven för att det ska vara giltigt. Läget förändras dock om personen får en förvaltare, en förvaltare utses i enlighet med FB 11:4 och FB 11:7.

Även förvaltaruppdraget kan se olika ut och anpassas till den enskildes behov i varje enskilt fall samt får begränsas till att avse viss egendom eller angelägenhet eller egendom överstigande ett visst värde enligt FB 11:7 st. 2. Vid förvaltaruppdrag kan förvaltare ha rådighet över viss egendom som till exempel en fastighet åt huvudmannen. Förvaltaren har då inom ramen för förvaltaruppdraget ensam rådighet över dennes egendom och företräder denne i alla angelägenheter som omfattas av uppdraget enligt FB 11:9. Huvudmannen saknar således egen rättshandlingsförmåga i detta fall och har inte full förfoganderätt över sin egendom som omfattas av förvaltaruppdraget. Vill huvudmannen ingå en rättshandling och upprätta testamente avseende egendom som omfattas av förvaltarens uppdrag måste samtycke inhämtas från förvaltaren, enligt FB 11:10. I dessa fall beror det på vad för typ av uppdrag förvaltaren har. Om huvudmannen vill upprätta ett testamente avseende viss egendom som inte utgörs av förvaltarens uppdrag bör det inte finnas något hinder för det men i vissa fall kan det finns en möjlighet för domstolen, om det finns särskilda skäl, att föreskriva förvaltaren rätt att förfoga över den egendom som huvudmannen själv har förvärvat efter att uppdraget tilldelades och som inte ursprungligen omfattades av uppdraget, se FB 11:8 st. 2. En utgångspunkt är om en huvudman har en förvaltare så saknar den rättshandlingsförmåga och kan enbart rättshandla (t.ex. skriva testamente) efter att ha inhämtat samtycke från förvaltaren.

Svaret är sammanfattning att en person som har god man kan upprätta testamente.

Har du fler frågor om god man och förvaltare kan du vända dig till överförmyndaren eller överförmyndarnämnden i huvudmannens kommun. De har i uppgift att utöva tillsyn och kontroll över hur både förvaltaren och den gode mannen sköter sina uppdrag enligt FB 12:9. I vissa fall har även domstolen överlåtit åt överförmyndaren att närmare bestämma förvaltarens uppdrag och omfattning, FB 11:7 st. 3.

Vill du eller huvudmannen ha hjälp att upprätta ett testamente kan du/huvudmannen anlita en av våra jurister på Lawlines Juristbyrå. Det går bra att mejla mig jessica.konduk@lawline.se om du har någon följdfråga på mitt svar eller om du vill anlita oss.

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare