Rättigheter för andrahandshyresgäst

Hej!

Min syster hyr en hyresrätt i andrahand. Deras hyresvärd (alltså förstahandshyresgästen) har inte betalat in sina hyror enligt den "riktiga" hyresvärden och min syster blev tillsagd att deras kontrakt kan bli uppsagt i förtid. Min syster har dock betalat sina hyror i tid. I kontraktet står tre månaders uppsägningstid.

Vad gäller för min syster?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglering av hyreslägenheter återfinns i 12 kap. jordabalken. När en andrahandshyresgäst hyr en lägenhet uppstår ett avtalsförhållande endast mellan första- och andrahandshyresgästen och inte mellan hyresvärden och andrahandshyresgästen. Detta innebär att förstahandshyresgästen har kvar sina förpliktelser att betala sin hyra i tid till hyresvärden. Om inte förstahandshyresgästen betalar i tid har hyresvärden rätt enligt 12 kap. 42 § 1 punkten jordabalken att i förtid säga upp hyresavtalet, vilket innebär att även din systers avtal kommer att sägas upp. Detta beror just på att förstahandshyresgästen inte har gjort det den är skyldig att göra.

Detta innebär att hyresvärden har rätt att säga upp din systers hyreskontrakt i förtid då hyran inte har inkommit i tid eftersom förstahandshyresgästen inte har betalat den.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare