Rätten till arvslott/laglott som särkullbarn när det finns ett testamente

Hej.

Min mamma har precis gått bort. Hon har 3 barn och jag är hennes särkullsbarn. Med sin man har hon 2 gemensamma barn.

Jag är ganska säker på att mamma och hennes man har skrivit ett testamente som säger att vi 3 barn ska dela lika (1/3 var) och att jag inte ska hanteras som ett särkullsbarn.

Nu är det så att jag och min styvfar och mina 2 halvsyskon inte är bästa vänner så jag vill helst få ut mitt arv nu direkt när min mamma har gått bort och inte vänta på att min mammas man ska dö.

Hur fungerar detta??

Måste jag vänta tills min mammas man dör för att få ut mitt arv? Kan jag få ut min arvslott (1/6) nu, eller bara min laglott (1/12)?? Enligt det testamente de har skrivit ska jag ärva 1/3 men om jag vill avstå från det och bara få min arvslott 1/6 nu, kan jag då få det?? Eller blir det bara 1/12 om jag vill ha ut mitt arv nu?

Jätte tacksam för svar eftersom detta är en känslig situation då min mammas man och jag inte brukar komma överrens. Vill bara veta vad lagen säger innan jag pratar med honom.

Mvh.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag börjar med att reda ut begreppen lite för att sedan gå in mer specifikt på din fråga.

Arvslott och laglott

Arvslott - Arvslotten är den del av kvarlåtenskapen som bröstarvingarna, barnen, är berättigade till efter att en bodelning har skett. När ett äktenskap upplöses, vilket det gör när någon av makarna dör, är det första som sker en bodelning. Har din mamma tre stycken barn så är er arvslott 1/3 av kvarlåtenskapen som tillfaller din mamma efter att bodelning skett.

Laglott - Laglotten utgörs av halva arvslotten. Det vill säga att laglotten är 1/6 om arvslotten är 1/3. En bröstarvinges rätt till laglott kan inte testamenteras bort.

Din situation som särkullbarn

Som särkullbarn har du rätt att få ut din arvslott direkt efter bodelningen, 3 kap 1 § ärvdabalken. Du måste alltså inte vänta tills din mammas man dör utan du kan kräva att få ut din del direkt. Arvslotten är som sagt 1/3 av kvarlåtenskapen från din mor. Det som kan inskränka det och göra att arvet du får blir mindre är ett testamente. Är testamentet skrivet såsom du beskriver i din fråga så har du fortfarande rätt att få ut 1/3 av kvarlåtenskapen. Testamentet kan aldrig göra att du får ut mindre av arvet än din laglott, dvs. 1/6 av kvarlåtenskapen. Ett särkullbarn har alltså rätt till lika stor del av arvet som de inom äktenskapet gemensamma barnen. Skillnaden är att de gemensamma barnen måste vänta på sitt arv tills efterlevande make, deras pappa, har avlidit, medan du kan få ut din del direkt efter din mammas död.

Efterlevande makes rätt

Det finns en regel som kallas basbeloppsregeln, 3 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken. Regeln ger efterlevande make rätt till att få ut egendom för minst fyra basbelopp ur bodelningen (ungefär 180 000 kr). Detta blir bara aktuellt om all den egendom som tillfaller efterlevande make, efter bodelningen, är mindre än fyra basbelopp (ungefär 180 000 kr). Är beloppet mindre har den efterlevande maken rätt att kräva egendom, från din mammas kvarlåtenskap, upp till det värdet. Så beroende på hur mycket pengar din mamma och hennes man tilldelas vid bodelning kan denna regel bli aktuell och om den blir aktuell så går den före din utdelning och eventuellt testamente.

Slutsats

Om efterlevande make, de gemensamma barnens pappa, efter bodelningen får egendom till ett värde över fyra basbelopp och testamentet är skrivet på så sätt som du tror, då har du, som särkullbarn, rätt att få ut 1/3 av din mammas kvarlåtenskap direkt. Du behöver inte vänta på att din mammas man ska gå bort innan du får ta del av ditt arv. Att du vill ha ut ditt arv nu direkt påverkar inte arvets storlek.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Mvh

Jesper ForsgrenRådgivare