Rättegångskostnader som ska betalas av den andra parten

Hej! Min motpart blev ålagd att betala mina rättegångskostnader men hur går jag tillväga för att kräva in dem? Jag har förstått att jag måste betala kostnaderna först och sedan kräva in pengarna från honom - men vänder jag mig direkt till kronofogden? Och om han vägrar betala, vad händer då?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En dom att betala någon annans rättegångskostnader är så kallad exekutionstitel som i detta fall kronofogden utför åt dig. Du kan inte själv gå till motparten och begära att han betalar ut pengarna, detta gällde förr i tiden när det inte fanns en myndighet som utförde det åt en, då var man tvungen att kräva ut pengar själv.

Vad du måste göra är att gå till kronofogdens hemsida och skicka in en ansökan om verkställighet, se länken nedanför. Kronofogden ser då till att den andra parten betalar rättegångskostnaderna, om han skulle vägra är det upp till kronofogden att lösa problemet.

Länk till kronofogden: https://www.kronofogden.se/Ansokaomverkstallighet.html

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare