Rättegång i snatterimål

Hej, åkte fast för snatterier på ett värde av 420kr. Stressad på julafton och hade varor i barnvagnen. Erkände på plats men inte att jag kommit för att sno? Har nu fått rättegångstid? Trodde detta kunde lösas utan rättegång? Hur går jag till väga? Hur lång tid brukar rättegången ta och hur mycket kommer detta kosta mig? Så himla pinsamt hela situationen! Mvh Alexandra

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet snatteri hittar du i 8 kap. 2 § brottsbalken. För att man ska kunna dömas för snatteri krävs det att man begår brottet med uppsåt, vilket framgår av 1 kap. 2 § brottsbalken. Att man gör något med uppsåt betyder ungefär att man gör det med flit. Om det var så att du råkade ta varorna av misstag ska du egentligen inte dömas för brottet. Det är åklagaren som har bevisbördan för att du hade uppsåt att stjäla. Du bör alltså framhålla att du råkade ta varorna av misstag.

Man brukar kunna lösa snatterier utan rättegång om den som är misstänkt för brottet skriver under ett s.k. strafföreläggande, som innebär att man erkänner brottet direkt och slipper rättegång (se 48 kap. 4 § rättegångsbalken). Eftersom du har blivit kallad till rättegång (huvudförhandling) antar jag att du inte fick skriva under ett strafföreläggande.

Sveriges Domstolars hemsida kan du läsa om hur en huvudförhandling i tingsrätten går till.

Eftersom du är misstänkt för snatteri kommer huvudförhandlingen troligtvis att gå snabbt. Räkna med högst en timme, troligtvis kortare tid än så.

Hur mycket detta kommer att kosta dig beror på flera saker. Om du döms för brottet kommer påföljden med allra största sannolikhet att bestämmas till dagsböter. Hur mycket pengar det kan bli fråga om beror på hur allvarligt tingsrätten finner att brottet är (vilket påverkar antalet dagsböter) och hur dina ekonomiska förhållanden ser ut, exempelvis din månadsinkomst (vilket påverkar dagsbotsbeloppet). Detta framgår av 25 kap. 2 § brottsbalken.

Om du döms för brottet kommer du dessutom att bli tvungen att betala 500 kr till brottsofferfonden eftersom snatteri är ett brott som har fängelse i straffskalan (se 1 § lagen om brottsofferfond).

I vissa fall kan den som döms för ett brott vara tvungen att betala för en del rättegångskostnader, vilket du kan läsa om i 31 kap. 1 § rättegångsbalken. Du kommer troligtvis inte att behöva betala några rättegångskostnader eftersom jag antar att du inte har en försvarsadvokat.

Om du döms för brottet kommer du alltså sannolikt att bli tvungen att betala dagsböter och 500 kr till brottsofferfonden.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor. Om du har fler funderingar är du välkommen att kontakta oss igen! Du kan även ringa oss på 08-533 300 04 (öppet mån-ons 10:00-16:00).

Med vänlig hälsning

Benjamin BergströmRådgivare