Rätt till utlovat gratis busskort?

Hej!

Blev lovad ett gratis busskort i två veckor utav då jag är nyinflyttad. Skulle få det denna vecka mellan 30e oktober till den 3e november men jag har fortfarande inte fått detta. Jag har ringt till deras kundtjänst angående någon form av kompensation men de hävdar bestämt att det inte går eftersom det är ett "gratiserbjudande". Jag undrar om det går att stämma dem för falsk marknadsföring eller någon annan liknande lag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det kan finnas vissa rättsliga problem med företagets agerande.

Falsk marknadsföring

Det kan vara vilseledande marknadsföring att de sagt att alla nyinflyttade får gratis busskort i en vecka och sen har du inte fått det. Det krävs att marknadsföringen ska ha påverkat på din förmåga att fatta ett välgrundat beslut (8 § marknadsföringslagen). Du kan argumentera för att det har det, eftersom du planerat utifrån att kunna åka buss gratis den veckan.

Vidare krävs att det faktiskt är falsk marknadsföring. Om de gjort sin del genom att försöka skicka dig ett busskort men misslyckats pga fel på din eller på Postnords sida, är de fria från ansvar.

Det kan alltså tänkas att det skulle vara falsk marknadsföring för dem att utlova busskort till nyinflyttade och sedan inte följa sitt löfte. Det är dock en ganska långsökt tolkning. Bestämmelsen om falsk marknadsföring är i allmänhet riktad till marknadsföring som i sig är vilseledande eller falsk, alltså till alla eller åtminstone en stor del av de som träffas av marknadsföringen. Det märks tydligt när man kollar på vilka följder man får av en förbjuden marknadsföring, som är t.ex. förbud om att fortsätta marknadsföringen och marknadsstörningsavgift, som betalas till staten (23, 29 § marknadsföringslagen).

Det skulle dock kunna tänkas att du får skadestånd pga den felaktiga marknadsföringen (37 § marknadsföringslagen). Detta kräver dock att du kan visa att du faktiskt lidit en ekonomisk skada av deras felaktiga marknadsföring. Det lär inte räcka att du behöver betala för busskort nu, för det hade du fått göra även om marknadsföringen aldrig ägt rum, därmed är det inte marknadsföringen i sig som orsakat dig denna kostnad.

Gåvoutfästelse

Det du snarare skulle kunna gå på är att företaget gjort en gåvoutfästelse som de är skyldiga att uppfylla (1 § gåvolagen). Gåvan kan nämligen tyckas ha kommit till allmänhetens kännedom eftersom företaget har som policy att nyinflyttade får busskort. Att gåvan kommit till allmänhetens kännedom är ett av två möjliga sätt för en gåva att bli bindande. Det andra är att de överlämnat ett gåvobrev till dig. Det framgår inte av din fråga om så skett men om du har fått ett brev som rimligen kan tolkas som att du ska få ett busskort kan detta ses som ett gåvobrev.

Vad du kan göra

Det första du bör göra är att skriva till företaget och förklara vad du tycker att de gjort fel, vad du vill ha för ersättning och varför du bör ha rätt till det. Du kan ta upp falsk marknadsföring och gåvoutfästelse. Om de inte erbjuder dig något och du bestämt anser att du har rätt till ett busskort kan du välja att skriva ett till brev med lite tydligare ton, där du hänvisar till ovanstående paragrafer och kräver ett busskort på en vecka.

Ett möjligt problem i ditt fall är att du inte är konsument i lagens mening eftersom du inte konsumerat något av företaget. Därmed kan du inte gå genom Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få din tvist prövad. Om du vill få tvisten prövad måste det gå till tingsrätten (för gåvoutfästelse) och patent- och marknadsdomstolen för falsk marknadsföring med hjälp av en stämningsansökan. Om du funderar på detta rekommenderar jag starkt att du först pratar med en jurist (klicka här för mer info om Lawlines juristtjänster).

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att hör av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare