Rätt till skadestånd på grund av strikt ansvar för hundägare

Hej!

Min sambo blev biten en kväll i september förra året här ute på gården när han var ute med vår hund. Då kom grannen med sin hund och denna hund gillar inte vår hund, varför vet vi inte. I alla fall så slet sig denna hunden från sin ägare och satte full språng mot min sambo och vår hund där min sambo skulle ta upp bajset efter vår hund blir han biten av den andra hunden i armen innan denna går på vår hund över ryggen.

Detta är polisanmält och även skickat till åklagaren men har han rätt att få ersättning för detta? Ägaren har inte betalt något än.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Enligt 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter har en hundägare strikt ansvar för skador som ens hund har orsakat. Detta innebär att en hundägare ska ersätta skadorna hunden orsakat även om ägaren inte varit vållande till skadan.

Din sambo har därför rätt till ersättning för de skador han har fått i och med attacken. De skador som kan ersättas är personskador och sakskador enligt 2 kap. 1 § Skadeståndslagen(SkL). Det man kan få ersättning för vad gäller personskada regleras i 5 kap. 1 § SkL och omfattar sjukvårdskostnader och andra utgifter, inkomstförluster, sveda och värk, lyte och men samt olägenheter i övrigt. Ersättning för sakskador gäller enligt 5 kap. 7 § SkL att man kan få ersättning som omfattar sakens värde, reparationskostnader, värdeminskning eller annan kostnad till följd av skada. Sakskada kan omfatta exempelvis om din sambos kläder gått sönder på grund av attacken eller ifall er hund skulle blivit skadad i samband med attacken.

Din sambo kan yrka om skadestånd i målet!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare