Rätt till moms på skadeståndet?

hej.

våren hundar har tagit sig lös från en inläggning i trädgården o bitit ett lamm som sen fick avlivas. vilket är fruktansvärt. vi skal ju självklart ersätter lammet o de vet.kostnader samt skadestånd men nu har vi fått en kravbrev med mons på, är det normalt att man begär mons på beloppet?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är inte normalt att kräva moms när man kräver någon på skadestånd. Skadeståndslagen syftar till att ge den skadelidande ersättning för den skada som har uppstått. Momsbeloppet har inte uppkommit p.g.a. en skada och således har ägaren till lammen inte rätt till moms.

Skatteverket har även en sida kring moms och skadestånd, se här. Ersättningar som betalas i syfte att kompensera den som lidit en oförutsedd skada är inte omsättning under förutsättning att ersättningen betalas utan krav på prestation från motparten. Kraven för att moms ska tas ut är således inte uppfyllda enligt mervärdesskattelagen.

Sammanfattningsvis finns det ingen laglig rätt att kräva moms på skadeståndet. Det är inte det normala att kräva moms på ett skadestånd. Om något kan krävas utöver själva skadeståndet är det normalt sett dröjsmålsränta (för tiden sedan datumet då skadeståndet senast skulle betalas).

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare