FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/05/2019

Rätt till möbler hemma hos särbo

Hej. Jag och min pojkvän är särbo ( ej samma adress). Jag bor större delen hos honom. Jag har rätt mycket möbler m.m. hos honom som är mitt. Vad för avtal ska vi skriva tillsammans som säkrar att jag har rätt till det som är mitt om olyckan är framme eller att vi inte längre kommer vara tillsammans?

Mvh. Madeleine

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om du behöver göra något för att säkra rätten till din egendom som är hemma hos din särbo.

Särbor har alltid rätt till sin egendom

Att vara särbo medför ingen särskild juridisk ställning särborna emellan. Samma regler om vem som har rätt till egendomen ska tillämpas mellan särbor som mellan vilka andra människor som helst. Det innebär att all din egendom är din och din särbos egendom är din särbos. Den egendom du har haft sedan tidigare och ny egendom du skaffar förblir din och du har rätt att göra vad du vill med den, både under och efter tiden ni är särbor. Det gäller även om egendomen är hos din särbo.

Du behöver alltså inte skriva på något avtal för att säkra din rätt till möblerna.

Sambor kan skriva samboavtal

Skulle ni däremot flytta ihop med varandra och stadigvarande bo tillsammans kan ett samboförhållande inledas. Som huvudregel ska sambor dela lika på bostad och bland annat möbler som har skaffats för gemensam användning (3 § sambolagen). Då kan det vara bra att skriva ett samboavtal där man kan bestämma att bostaden eller viss egendom ska tillhöra bara den ena. Däremot räknas inte en bostad eller möbler m.m. som sådan samboegendom om någon av samborna hade egendomen sedan tidigare. Skulle ni bli sambor räknas med andra ord alla dina möbler du har haft sedan tidigare fortfarande som dina egna, även utan samboavtal.

Sammanfattning

För särbor behövs inget särskilt avtal för att respektive särbo ska ha rätt till sin egendom. Du har rätt att göra vad du vill med dina möbler m.m. även utan avtal, både under och efter särboförhållandet. Det gäller även om egendomen är hos din särbo.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare