Rätt till laglott från syskons arv?

Hej

Min bror har inga barn och bor ensam, vi är några syskon och våra föräldrar har gått bort.

Han ska nu skriva ett testamente. Har min bror full frihet att testamentera alla sina tillgångar med fri äganderätt till endast ett syskon utan att någon laglott eller annat träder i kraft?

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Ett testamente kan inte inskränka laglotten. Laglotten tillkommer dock enbart bröstarvingar, d.v.s. släkt i rakt nedstigande led (barn, barnbarn o.s.v.), se 7 kap 1 § ärvdabalken ( https://lagen.nu/1958:637#K7 ). Detta innebär att din bror kan testamentera på vilket sätt han vill i förhållande till er syskon, så länge han inte inskränker eventuell bröstarvinges laglott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare