Rätt till laglott

Min mor är gift och de har 1 son.

Min mor hade mig före giftermålet.

1989 skrev min mor under dokument där all egendom skulle tillfalla deras genensamma son.

De har flyttat och sonen köpt ett radhus där de bor.

Kan jag verkligen bli arvslös. Min mor har inga tillgångar själv ?

Sonen påstår.. du har ju redan ärvt din pappa. Det har ej med verkligheten idag att göra. Sonen skötet all ekonomi. Pensioner osv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regleringen om arv finns i Ärvdabalken (ÄB). Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du kommer ärva din mor trots att hon skrivit ett testamente där hon överlämnar all sin kvarlåtenskap till din bror.

Det är idag inte möjligt att göra en bröstarvinge arvlös utan dennes samtycke. Trots att din mor har testamenterat sin egendom till din bror har du som hennes bröstarvinge fortfarande rätt till din laglott, och kan enligt 7 kap. 3 § ÄB välja att påkalla jämkning av testamentet efter din mors bortgång för att få ut din laglott. Laglotten är enligt 7 kap. 1 § ÄB hälften av den arvslott du skulle fått om din mor inte haft testamentet. Eftersom din mor har två barn är er arvslott hälften av hennes kvarlåtenskap vardera, medan din laglott istället då blir 1/4 av hennes kvarlåtenskap.

Sammanfattningsvis så kan du alltså inte bli helt arvslös efter din mor trots hennes testamente utan genom att påkalla jämkning kommer du kunna få ut din laglott, vilket är 1/4 av hennes kvarlåtenskap.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning,

Maja QvarnströmRådgivare