Rätt till laglott

Kan laglotten testamenteras bort till fördel för annan bröstarvinge. Om testatorn säger att den borttagne har fått sitt.

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga handlar om testamente och laglott blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

I 7 kap ÄB återfinns bestämmelserna om laglott och laglottsskydd. Detta skydd finns till för att en bröstarvinge inte ska kunna lämnas arvlös. Av 7 kap 1 § ÄB framgår att hälften av en bröstarvinges arvslott utgör dennes laglott, dvs. det den ska ha rätt till.

Viktigt att notera är att en bröstarvinge enligt bestämmelserna i 7 kap 2 § ÄB är skyldig att avräkna vad denne mottagit genom förskott på arv enligt 6 kap 1 § ÄB.

Som svar på din fråga har du rätt till din laglott om du inte under arvlåtarens livstid fått större gåvor eller kapital. Skulle ett testamente som inskränker din rätt till arv vara upprättat finns det möjlighet för dig att genom bestämmelsen i 7 kap 3 § ÄB påkalla jämkning av testamentet för att få ut din del.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Isabelle NordinRådgivare