FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/01/2022

Rätt till kvitto vid köp mellan privatpersoner?

Gjorde en tabbe och la ett impulsivt bud på en elektronik vara utan att ha pengar redo att betala eller kunna ta på delbetalning.

Förklarade för säljaren att jag gjort ett misstag och inte kunde betala och undrade om köpet kunde hävas, fick som svar att det går att ta på delbetalning och svarade att jag inte kunde det.

Sen hörde jag inge mer och trodde säljaren lagt upp annonsen på nytt men efter 1 månad fick jag brev från kronofogden att jag krävs på summan och fick snabbt låna ihop pengar av bekanta för att betala.

Då jag inte har ekonomin till att behålla den vill jag sälja den.

varan är oanvänd och i oöppnad förpackning.

efter jag fått varan såg jag att det saknades kvitto och fick som svar:

"Mitt kvitto från när jag köpte den ingår inte i auktionen. Och det finns inget riktigt kvitto eftersom den är köpt med kryptovaluta. Det går kanske att hitta transaktionen på blockkedjan, men det visar bara att valuta överförts från en adress till en annan, inget om att det ens gäller ett köp."

Svaret jag fick och efter att ha kollat säljarens tidigare annonser känns det som att nåt inte stämmer.

Så min fråga är om varan är trasig, visar sig vara stulen eller från ett bedrägeri efter jag sålt vad gör jag då?

Kan jag kräva på bevis att det inte är nåt kriminellt bakom?

Finns det några alternativ överhuvudtaget i det här fallet?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att i ditt fall har du köpt elektroniken av en privatperson dvs. inte av ett företag. Vid en sådan situation har säljaren aldrig någon skyldighet att ge något kvitto för köpet. Undantag från detta gäller dock om det mellan parterna avtalats om att köparen har rätt till kvitto eller dylikt. Det innebär alltså att du har rätt till kvitto för ditt köp endast om ni har avtalat om det.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare