FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/01/2022

Rätt till försörjningsstöd när man bor hemma

min son är 26 år och bor hemma, han har haft 0:- i inkomst sen dess, kommer min inkomst att räknas med vid ansökan av ekonomiskt bistånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om försörjningsstöd återfinns i socialtjänstlagen, som jag härefter kommer att benämna som SOL.

För att ha rätt till försörjningsstöd krävs det att man själv inte kan tillgodose sina behov eller få de tillgodosedda på annat sätt (4 kap. 1§ SOL). Om någon har underhållsskyldighet gentemot den som söker kan detta dock innebära att den sökande inte har rätt till försörjningsstöd. Underhållsskyldighet föreligger mellan gifta makar, föräldrar gentemot barn upptill 18 år samt föräldrar till barn upp till 21 år under den tid som skolgången pågår (7 kap. 2 § föräldrabalken). Till skolgång räknas grundskola, gymnasieutbildning eller annan jämförbar grundutbildning. Eftersom din son är över 21 har ni därför inte någon underhållsskyldighet gentemot honom och er inkomst kommer därmed inte att påverka hans chanser till försörjningsstöd.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare