FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/06/2020

Rätt till ersättning efter operation?

Jag undrar om det finns möjlighet till ersättning när man har ett ärr efter operation, om svaret är ja, hur gör jag ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Många sjuk- och olycksfallsförsäkringar kan ge ersättningar för ärr, däribland sådana som uppstått till följd av en operation. Ärret behöver dock vara bestående för att du ska kunna ha rätt till ersättning. Det är först ett år efter ärret uppstod som försäkringsbolaget kan bedöma om ärret är bestående och eventuellt lämna ersättning.

Jag skulle råda dig att redan nu kontakta ditt försäkringsbolag för att få reda på vad som gäller och för att helt enkelt undersöka om du kan få ersättning för ditt ärr. Tänk på att inte vänta för länge för rätten till ersättning kan då gå förlorad. Efter 10 år försvinner rätten till ersättning eftersom den då anses vara preskriberad.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare