Rätt till ekonomiskt bistånd om sambon har inkomst?

Jag ringde till socialtjänsten för att söka ekonomiskt bistånd. Jag är sambo och han kan inte försörja mig vilket jag också sa till socialtjänsten.. jag blev nekad eftersom jag har en sambo med inkomst. Kan dem verkligen neka mig att söka enskilt bara för mej skälv? De ända jag begär är levnadsnormen på 3880 kr/mån... jag har haft de tidigare i annan kommun innan ja flyttade ihop med min nuvarande sambo.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

När man söker ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen räknas behovet av bistånd per hushåll. Enligt 4 kap 1 § socialtjänstlagen tillkommer rätten till bistånd den som inte själv kan tillgodose sina behov eller få dem tillgodosedda på annat sätt. En make, partner eller sambo med inkomst anses i socialtjänstlagens mening i regel kunna tillgodose dessa behov. I Socialstyrelsens allmänna råd om ekonomiskt bistånd (s 18) framgår att makars, registrerade partners och sambos inkomster bör räknas som gemensamma vid prövningen av rätten till ekonomiskt bistånd. Hushållets skäliga kostnad räknas ut efter en riksnorm, inkomsterna dras av och försörjningsstödets storlek blir skillnaden.

Din sambo har ingen försörjningsskyldighet för dig enligt sambolagen men eftersom ni har ett gemensamt hushåll påverkar det möjligheten till och storleken av ett eventuellt ekonomiskt bistånd. Jag rekommenderar dig att kontakta socialtjänsten för att få en förklaring till hur uträkningen gjorts.

Du kan själv göra en preliminiär provberäkning för att se om du kan ha rätt till ekonomiskt bistånd på: http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/provberakning

Socialtjänstlagen hittar du https://lagen.nu/2001:453.

Socialstyrelsens allmänna råd om ekonomiskt bistånd hittar du här: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19014/2013-3-13.pdf.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare