FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/09/2022

Rätt till egendom vid föräldrars eventuella bortgång

Jag ska hjälpa min föräldrar med ett bilköp, där jag bistår med en större del av pengarna än dem. Då mina föräldrar är äldre och att man inte vet vad som kommer hända framöver, vill jag vara säker på att den summa pengar som jag går in med inte går förlorad om någon av mina föräldrar går bort. Jag har en bror som inte går in med några pengar i detta köp. Jag vill försäkra mig att jag har rätten till att köpa loss bilen eller få mina pengar tillbaka vid en eventuell försäljning, vid en oväntad bortgång. Vad för dokument bör man upprätta? Tacksam för hjälpen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du berättar att du ska hjälpa dina föräldrar med pengar till ett bilköp och vill ha rätt till bilen, om dina föräldrar skulle gå bort.

Det första alternativet är att du står på köpekontraktet och är registrerad ägare av bilen, även om det är dina föräldrar som ska använda bilen. Det innebär att bilen är din och inte ingår i dödsboet vid eventuell bortgång.

Ni skulle också kunna upprätta ett samäganderättsavtal om du och dina föräldrar samäger bilen. Det är ett avtal där delägare bestämmer om förvaltningen av egendomen. Annars gäller lagen om samäganderätt, vilket kan innebära nackdelar för en delägare, exempelvis tvångsförsäljning om en annan delägare vill sälja (6 § lagen om samäganderätt).

Behöver du hjälp att upprätta avtal eller ytterligare rådgivning är du välkommen att kontakta juristerna på Lawline! Du kan boka tid med en jurist här.

Mvh,

Anna SalanderRådgivare