Rätt till efterarv när maka ärvt med full äganderätt?

Min halvbror dog, hans fru ärvde honom med sk full äganderätt. De har inga barn och hans fru har ett syskon. Jag förstår detta men inte följden av detta när även hon ocksåkommer att gå bort! Varför påverkas mitt arv negativt den dag hon går bort?

Det finns ingen logisk koppling anser jag mellan att hon ärver med full äganderätt och att jag och hennes syster sedan inte skull ärva lika.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör arvsrätt. Regleringar kring arvsrätt återfinns i Ärvdabalken 1958:637 (ÄB).

Till att börja med bör nämnas att det förekommer inte någon legal arvsrätt för syskon. Det är enbart bröstarvingar som har denna rätt. Som syster har du alltså ingen legal arvsrätt, såvida inte annat har reglerats i testamente.

Din bror har avlidit och hans fru har ärvt honom med full äganderätt. Utgångspunkten är att makar äger varandra med fri förfoganderätt. Om så hade varit fallet, hade en kvotdel av hustruns tillgångar utgjort efterarv efter din bror som du hade haft rätt till vid hennes bortgång. Då hon istället har ärvt md full äganderätt, har din bror istället testamenterat bort hela sin kvarlåtenskap till sin fru, varför inga av hans släktingar har rätt till efterarv vid hustruns död.

Den som har ärvt egendom med full äganderätt äger helt enkelt egendomen till sin fulla utsträckning. Hen kan alltså göra vad som helst med egendomen, till och med testamentera bort den. Om man istället ärver med fri förfoganderätt, finns det vissa begränsningar. Vanligtvis brukar en bilaga till testamentet finnas med som anger vem förfoganderätten är till förmån för. När man ärver med friförfogande kan man i princip nyttja egendom på vilket sätt som helst, med undantag för att testamentera bort den.

Sammanfattningsvis

När ett testamente föreskriver full äganderätt utgör detta alltså en presumtion för att efterarv inte ska ske. Det vill säga, utgångspunkten är att rätt till efterarv inte föreligger. Dock är rättsläget något oklart, varför det blir komplicerat att ge ett entydigt svar på din fråga. Enligt min bedömning borde dock testatorns vilja väga tyngst, varför du inte har rätt till efterarv eftersom din brors fru har ärvt med full äganderätt. (11:1 ÄB)

Linnéa CarnrotRådgivare