FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga19/10/2018

Rätt till bytesrätt om köpet har ingåtts av omyndig vid samtycke från vårdnadshavare?

Pelle (16 år) får i uppdrag av sin mamma att cykla till affären och köpa kaffe. Louise instruerar Pelle att köpa Gevalia Mörkrost. När Pelle återvänder hem visar det sig att han köpt Löfbergs Lila Mellanrost. Louise skickar tillbaka Pelle till affären med uppdraget att byta till Gevalia Mörkrost. Butiksinnehavaren som haft en jobbig natt p g a sömnproblem säger att köpet ligger fast och att han inte går med på något byte.

Har Pelle rätt att byta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att handla i butik innebär att man ingår ett avtal. Huvudregeln är att personer under 18 år inte får ingå avtal enligt 9 kap. 1 § Föräldrabalken, av detta följer vissa undantag b.la om den underårige har fått samtycke av sin vårdnadshavare. Vidare behöver det vid exempelvis köp av ett paket mjölk eller köpa godis för en liten summa inte heller ges ett uttryckligt samtycke från vårdnadshavaren.

I ditt fall har Pelle fått ett samtycke från sin mamma att gå och köpa kaffe. Eftersom att det förelåg samtycke är avtalet giltigt och butiken har ingen skyldighet att erbjuda bytesrätt eller öppet köp.

Paulina CeylanRådgivare