FrågaAVTALSRÄTTAvtal14/02/2019

Rätt till avtalad deposition

Hej! Jag är privat hyresvärd. Jag hyr ut undervåningen i min villa. Tillsvidare uthyrning. Mina nya hyresgäster vägrar betala in depositionen som det står i hyreskontraktet att de ska betala. Räknas det som en obetald räkning att inte betala in depositionen efter att de fått en skriftlig betalningspåminnelse av mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om ni har ett avtal om att hyresgästerna ska betala en deposition, och hyresgästerna inte gjort detta trots uppmaning från dig som hyresvärd, skulle jag definitivt säga att det räknas som en obetald räkning. I vilket fall som helst är det ett avtalsbrott.

Om förfallodatumet på depositionen har gått ut har du rätt till dröjsmålsränta enligt Räntelagen. Räntan löper från förfallodagen. Förfallodagen är den dag som framgår av avtalet, och om ett sådant datum inte är avtalat, från dagen som du som hyresvärd begär att få depositionen betald (se 5 § Skuldebrevslagen)

Om dina hyresgäster fortsätter att vägra betala depositionen rekommenderar jag dig att till en början varna hyresgästerna för uppsägning av hyresavtalet.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare