Rätt till arv och makesarv

Båda mina föräldrar är borta. Min Moster & Morbror hade inga barn. Min morbror gick bort 1999. Min morbror har bröder (tror att de lever), bröderna har i alla barn vid liv. Min moster gick nyligen bort (2016-06). Inget testamente finns. Jag (& min syster) ärver enligt "Andra arvsklassen". Frågan är om någon på min Morbror sida ärver något -> Önskar hjälp med detta

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar inte säkert vilket släktskap som finns mellan dig och din morbror. Utifrån hur du formulerar din fråga kommer jag anta att din moster i detta fall var din mors systers och din morbror var din mosters make, alltså en ingift morbror. Lagen som blir aktuell är ärvdabalken (ÄB) och den hittar du här.

Om någon är gift, så finns en rätt att ärva som kallas makesarv (ÄB 3:1). Makesarv gäller endast maken till någon som avlidit och maken måste vara vid liv. Släktingar till den först avlidna maken har inte genom makesarvet någon rätt att ärva den andra maken. Bortsett från en efterlevande make är det bara släktingar i rakt upp och nedstigande led som ingår i arvsklasserna och på så sätt får rätt att ärva (ÄB 2:1-2:3).

Med förutsättning att du med morbror syftar på din mosters make, så kommer inte hans bröder eller brorsbarn ha rätt till arv efter din moster, eftersom de inte ingår i någon arvsklass och äktenskapet som skulle gett din morbror rätt till makesarv inte heller ger hans bröder eller brorsbarn arvsrätt.

Jag hoppas att du med detta har fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare