Rätt till arv för särkullbarn

Vi är ett par, gifta men särbor. Jag har 2 barn ensam och 1 barn gemensamt med min gifta särbo. Vid mitt frånfälle undrar jag om mina 2 barn som inte är min särbos kommer ärva endast mig eller både min och min särbo tillgångar kommer räknas.

Vi har varit särbo sen 20140201.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Utgångspunkterna kring hur arv ska fördelas regleras i Ärvdabalken (ÄB). Vid ditt frånfälle kommer din efterlevande make att ärva allt så länge enligt 3 kap 1 § ÄB. Detta gäller dock inte de delar av arvet som dina 2 barn som du inte har tillsammans med din särbo har rätt till, utan de har rätt att få ut sina delar av arvet direkt eftersom de är dina särkullbarn.

Dina särkullbarn kommer inte att ärva din särbo, utan endast dig, såvida de inte beslutar sig för att efterge sina arv efter dig till förmån för din särbo. I sådana fall har de rätt att vid hans eller hennes död ta del av dennes kvarlåtenskap i enlighet med 3 kap 2 § ÄB, se 3 kap 9 § ÄB.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare