Rätt laglott trots att föräldern bor utomlands och har skrivit över allt på ny make?

Hej,

Min mor har avlidit i Skottland. Hon har varit bosatt där i 30 år och gift sig med en man.Hon var Svensk medborgare men skriven I Skottland. Vad har jag och min bror för rättigheter när det gäller arvet ?Vi har en annan far. Enligt Mannen så har hon skrivit över allt på honom? Kan man det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att din mor har skrivit ett testamente på så sätt fört över sin egendom på sin man.

Som bröstarvingar har ni minst rätt till er laglott. Trots att er mamma är bosatt i Skottland har ni fortfarande rätt till er arvslott precis som om er mor hade bott kvar i Sverige. Det framgår av 1 § första stycket Lag (2015:417) om arv i internationella situationer att så länge en person är svensk medborgare tillämpas de svenska reglerna i ärvdabalken (ÄB)

Eftersom mannen er mamma var gift med inte är er pappa så har ni rätt att få ut laglotten direkt, ni behöver alltså inte vänta på att er mammas man ska avlida. Det är däremot viktigt att ni, om er mamma har skrivit ett giltigt testamente, inom sex månader från det att ni fick del av testamentet kräver ut er del av laglotten. Om ni som bröstarvingar inte agerar kommer viljan i er mors testamente att verkställas oavsett om det kränker er rätt till laglott.

Tips på vad ni kan göra

Mitt förslag är att ni bör ta kontakt med maken och förklara ärendet. Får ni inget gensvar kan ni kontakta de lokala myndigheterna och undersöka om de kan hjälpa er på något sätt.

Tack för din fråga

Med vänliga hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare