Rätt att yttra sig enligt Förvaltningslagen

Hej!

Jag heter Susanne och har ansökt om personlig assistent åt min son.

Vi har, kommunen och jag träffats och nu får jag ett underlag som de vill att jag ska kommunicera, yttra mig

på.

Jag har ställt frågan till kommunen, att jag vill gärna yttra mig då de har tagit fram ett beslut, vilket jag inte få, de är tveksamma.

Säger inte Förvaltningslagen att man ska få yttra sig innan myndigheten ta sitt beslut.

Jag kan ju inte direkt yttra mig på det underlag jag har fått, hon LSS handläggaren har ju bara skrivit ner vad jag har sagt.

Jag ser ju detta bara som en ansökan.

Frågan är, har jag rätt att yttra mig på ett föreslagit beslut?

Av erfarenhet vet jag att kommunen har "skrivit" ner timmar och det är ju det jag vill bemöta.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver så finns bestämmelser kring detta i Förvaltningslagen (FL).

Enligt denna lag ska kommunen, innan de tar ett beslut, upplysa dig om allt material som är av betydelse för beslutet samt ge dig möjlighet att inom en viss tid komma med ett yttrande. Detta gäller dock inte om det skulle vara uppenbart obehövligt. I ditt fall anser jag inte att det skulle vara uppenbart obehövligt, utan undantaget gäller för material som helt saknar relevans (25 § FL).

Du har alltså rätt att yttra dig innan kommunen tar ett beslut.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte så är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LindgrenRådgivare