Rätt att ta del av polisens handlingar

Hej, Jag undrar om jag som enda anhörig (barn) har rätt att få ut handlingar från polisen gällande en förälder? Personen mår psykiskt dåligt, är självmordsbenägen, har alkoholproblem, har varit våldsam mot sin sambo. Jag vill hjälpa, behöver få person att inse att denne behöver hjälp, finns det möjlighet för mig som barn att ta del av polisens handlingar? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Som privatperson har du rätt att ta del av polisens (och andra myndigheters) allmänna handlingar med stöd av Tryckfrihetsförordningen 2 kap. 1§ (länk hittar du https://lagen.nu/1949:105 ), vilket är ett uttryck för offentlighetsprincipen.
Rätten att ta del av allmänna handlingar begränsas till de handlingar som är offentliga. Handlingar kan också vara med sekretessbelagda vilket gör att allmänheten inte har rätt att ta del av dem. För att sekretessbelägga en handling krävs stöd i Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) (länk hittar du här https://lagen.nu/2009:400 ).
Du har alltså rätt att få ut handlingar om din förälder om handlingen är allmän och inte sekretessbelagd.

När du begär ut en handling från polisen gör de en prövning för att se om handlingen är offentlig eller sekretessbelagd, är den sekretessbelagd kan du bli nekad att ta del av denna. Ett negativt beslut (att du inte får ut handlingen) kan överklagas.

Om sekretess föreligger för att skydda din förälder kan han eller hon samtycka till att du ska få ta del av handlingen, detta samtycke ger dig då rätt att ta del av handlingen under förutsättning att du inte lämnar information som finns i handlingen vidare, se 10 kap 2§ OSL.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare