FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt03/12/2021

Rätt att kräva att besökare visar ID för att komma in på tillställning

På tillställningar har det nu börjat med krav på dels covidpass, men även att man samtidigt skall legitimera sig. Min fråga är, får verkligen någon i t ex entrén för ett evenemang, och som inte är en myndighetspersoner utan en anställd hos ett företag, verkligen rätten att kräva att en besökare visar sitt id för att komma in?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag ska göra mitt absolut bästa för att svara på din fråga.

I Sverige har vi en princip som heter avtalsfrihet. Den innebär att som huvudregel får privata aktörer får bestämma helt själv vem de ingår ett köpeavtal med, samt på vilka villkor detta sker. Ett företag har alltså rätt att kräva att man legitimerar sig och visar upp covid-pass för att få ta del av deras evenemang. Anställda i dörren på företaget har alltså rätt att kräva att du legitimerar dig och visar covidpass för att bli insläppt, eftersom att det är ett avtalat villkor för att få vara med på tillställningen. I Sverige har vi dock inget lagkrav där man kan straffas om man ej har eller uppvisar legitimation.

Hoppas jag kunnat besvara din fråga! Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor

Vänliga hälsningar,

My StenquistRådgivare