FrågaKÖPRÄTTÖvrigt19/04/2019

Rätt att få tillbaka pengar på produkten?

Hej, jag har beställt en kyl från ett företag på nätet. På hemsidan står det att djupet på produkten är 64,4 mm (man får inte veta ifall det är med eller utan handtaget). Nu när produkten är leverad så visar det sig att måttet 64,4 var räknat utan att ta med handtaget, jag trodde att djupet som stod på deras hemsida inkluderade handtagets djup. Har jag rätt att få pengarna tillbaka på produkten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du köper varor på nätet så finns en särskild lag som är till för att skydda dig som konsument, nämligen lagen om distansavtal. Där framgår att du som konsument alltid har rätt att ångra ett köp (ångerrätt) när du handlat på nätet. Du har då rätt att få pengarna tillbaka på produkten.

För att ångra köpet måste du hävda din ångerrätt till företaget, och hur du gör detta ska framgå av information som du fick av företaget vid ditt köp. En regel som alltid gäller är att du har rätt att ångra ett köp upp till minst 14 dagar efter det att du fått varan (2 kap. 12 § och 13 § lag om distansavtal). Det kan variera om du behöver betala frakt och leverantörkostnader, men utgångspunkt är att det är du som kund som betalar detta om företaget inte har sagt sig stå för sådana kostnader. Detta ska också framgå av information från företaget när du köpte kylen (2 kap. 2 § lag om distansavtal).

Råd

Mitt råd till dig är att läsa igenom den information du fick av företaget när du köpte din kyl, där ska stå information om din ångerrätt och hur du gör för att utöva den. Du har dock alltid en rätt att lämna tillbaka varan under minst 14 dagar – oavsett vad som står i avtalet. Dessutom har du rätt att inom 14 dagar från det att företaget fått tillbaka varan att få dina pengar återbetalade.

Lycka till och vänd dig gärna till oss om du har ytterligare frågor!

Lawline RådgivareRådgivare